Mockarutor aka. Kärleksmums






 Igår kväll blev det baka av igen, denna gång blev det mockarutor aka. Kärleksmums. Receptet kommer från min idol inom bakvärlden Leila Lindholm.

Det blev ruskigt gott  men jag är dock tveksam till glasyren då man ska ha 2 dl grädde. Om det inte hade varit mitt i natten (som vanligt när jag bakar) så hade jag ringt mormor om recept. Inget fel i smaken utan det var jättegott men det kändes lite väl onyttigt, ska prova att göra glasyr med florsocker nästa gång och ev. lite mindre smör också. 



Receptet kommer från www.recept.nu


5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

Glasyr och garnering:
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering


Tips

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.


Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.

2. Vispa ägg och strösocker pösigt.

3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.

4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.

5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.

6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.

7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.

8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.

9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.

10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.

11. Strö över kokos och servera skuren i rutor

.


Kommentarer
Postat av: AnkieG

Mums... När kan jag komma och smaka ??



Kramis

Postat av: Veronica

Heheee synd att man inte kan skicka kakor i cyberspce =)



Kram kram

2008-07-20 @ 20:40:30
URL: http://verro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback