I love the greek


Jag bakade min älsklings favobröd igår och på begäran av Carro så kommer receptet här.

Grekbröd

50 g jäst
5 dl youghurtvassle och 2 dl vatten eller 5 dl vatten och 2 dl mjölk
1 msk sirap
2 msk olja
1 tsk salt
En burk oliver utan kärna, ta de du tycker bäst om
ca. 17 dl vetemjöl
Jag brukar tillsätta lite grovt rågmjöl också men det är efter tycke och smak

Smula jästen.
Värm youghurtvasslen och vatten eller  mjölk och vatten. Häll spadet över jästen.
Tillsätt sirap, olja och salt.
Skiva oliverna och häll ner i smeten
Blanda ner lite mjöl i taget

Låt jäsa i 1 timme.

Forma två ovala/runda bröd och lägg dem på en plåt.
Låt jäsa under duk i 30 min.
Ställ i nedre delen av ugnen i 175° i 40-45 min.

Njut av greken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback